Kokpunkten Actionbad har satt Västerås på turistkartan!

28 augusti 2014 öppnade Kokpunkten Actionbad och vi firar femåringen hela veckan. Vi blickar tillbaka och kan konstatera att Actionbadet verkligen satt Västerås och Västmanland på turistkartan.

Actionbadet har haft 865 652 besökare sedan starten. Vi har skapat en turistattraktion som lockar ca 200 000 besökare varje år, över 80% kommer från andra kommuner än Västerås.

– De har lyckats, i en stenhård konkurrens, göra Kokpunkten Actionbad till ett känt varumärke, säger Henrik Wester turistansvarig på Region Västmanland.

Juli är årets bästa månad med drygt 20000 besökare. Maj, september och vardagar är de stora utmaningarna, där vi vill öka besöksantalen. Lördagar är ofta fullbokade, höstloven är populära med Halloweentema och blir tidigt fulla, övriga skollov har också höga besökstal. Bäst kommer vi ihåg en gäst som hade årskort och besökte oss 152 gånger på ett år. Även cirka 100 000 stockholmare kommer till Actionbadet varje år vilket badet är stolta över.

Efter några olyckor under första månaderna 2014, har mycket pengar, utbildning och ändrade rutiner lagts på säkerhet. Investeringar som gett resultat att olyckorna är minimala. Vi har haft ett drunkningstillbud, våren 2019, som turligt nog slutade bra, tack vare hjälteinsatser av främst gäster i närheten.

Peab som utvecklade konceptet och byggnaden har nu sålt fastigheten och badverksamheten till Centur Europafastigheter, som förvaltar och utvecklar badet vidare. Investeringar och utveckling måste fortsätta göras då konkurrensen om framtidens besökare är tuff.

– Vi skall fortsätta ligga i teknikens framkant och lyssna på våra besökare, så de får som de önskar av badet även i framtiden, säger Actionbadets Vd Johan Björkman.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Björkman, verksamhetschef, Kokpunkten, 072-533 30 68, johan@kokpunkten.se